BESIKTNING

Vi besiktigar din bostad inför att nästa hyresgäst ska flytta in.

SGS utför en teknisk besiktning av bostaden cirka 2–3 veckor innan ditt kontrakt löper ut. Under en teknisk besiktning ser vi över skicket på bostaden och om du eventuellt SGS behöver åtgärda några skador. Vid tillfället för den tekniska besiktningen behöver bostaden inte vara flyttstädad.

Du kommer få ett mejl om vilket datum avflyttningsbesiktningen kommer att ske. Därefter kommer ytterligare ett mejl med en länk genom vilken du kan ge oss tillåtelse att använda vår extranyckel för tillträde om du inte kan närvara.

Att tänka på före besiktning

  • Utrustningsdetaljer såsom dörrar, hatthylla, gardinbeslag m.m. skall finnas och vara monterade i lägenheten vid besiktning.
  • Utrustning utöver lägenhetens standard t ex väggspeglar, heltäckningsmattor etc får ej överlåtas till nästa hyresgäst, utan dennes skriftliga godkännande. Blankett för övertagande av fast inredning eller utrustning hittar du här. Utrustning som lämnas kvar kommer att monteras ned och tas om hand på din bekostnad.
  • Om du hyr en möblerad bostad behöver du ställa tillbaka samtliga möbler enligt inventarielistan innan du flyttar ut. Det går bra att göra detta efter besiktningen. 

Besiktningsprotokoll

Du kan ta del av besiktningsprotokollet på Mina sidor under "Mina avtal - besiktningar" samma dag som den utförts efter klockan 16.00.

 

Hur läser jag besiktningsprotokollet?

I kolumnen Utlåtande finns det 6 st alternativ, vad betyder dessa?

Godkänd

Utan anmärkning.

Godkänd med anmärkning

Åtgärdas ej. Detta är en notering av mindre skönhetsfel och kommer inte att åtgärdas.

Åtgärdas av SGS

Åtgärdas av SGS. Felet/bristen kommer att åtgärdas av SGS personal efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Du som avflyttande hyresgäst kommer inte att debiteras.

Åtgärdas av SGS och debiteras

Hyresgästen har bedömts orsakat felet/bristen och kostnaden för att rätta till felet kommer att debiteras den avflyttande hyresgästen. Om du själv vill åtgärda bristerna och därmed undvika debiteringen så har du möjlighet att åtgärda dessa före avflyttningen. Meddela SGS i så fall.

Åtgärdas av HG eller debiteras

Felet/bristen skall åtgärdas av dig som hyresgäst innan du flyttar ut. Om du inte åtgärdar felet åtgärdad SGS det och debiterar dig för kostnaderna.

Åtgärdas av extern fastighetsägare

Åtgärdas av fastighetsägaren. Felet/bristen kommer att åtgärdas av fastighetsägaren efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Detta gäller där SGS hyr lägenheten av en annan ägare. Du som avflyttande hyresgäst kommer inte att debiteras.